Biden yönetimi Çin EV teknolojisini hedef alıyor
Yasak hem donanımı hem de yazılımı kapsıyor ve evrensel olarak uygulanacak şekilde tasarlandı. Bu, Çin firmalarının Çin dışında üretilen araçlarını, Meksika veya Avrupa’daki potansiyel fabrikalar da dahil olmak üzere etkileyecek. Öneri sadece Çin bileşenli araçları hedef almakla kalmıyor, aynı zamanda bağlantılı araç teknolojilerini de kapsıyor, bu da Çinli şirketlerin diğer ülkelerde ürettiği araçları etkileyebilir.
Çin otomotiv endüstrisi hakkında bilgi sahibi olan danışman Michael Dunne, bunu ABD yetkililerinden gelen “güçlü bir açıklama” olarak değerlendiriyor. Yetkililer daha önce Çin EV’lerine %100 gümrük vergisi uygulamış ve Çin yapımı parçaları olan araçlar için tüketici sübvansiyonlarını kaldırmış olmalarına rağmen, bu önlemlerin yeterli olmayabileceğine karar vermişler.
Çinli EV lideri BYD, SZ:002594 koduyla listeleniyor ve Meksika’da bir üretim tesisi planları var. BYD, fabrikanın sadece yerel pazara hizmet edeceğini iddia etse de, ABD ticaret grupları Amerikan otomobil üreticileri üzerindeki potansiyel etkiden endişe duyuyor ve bir “yok olma seviyesi olayı” korkusu yaşıyorlar.
Önerilen kısıtlamalar aynı zamanda Çin yazılımının veya kendi kendine giden araçların ABD’de test edilmesini veya konuşlandırılmasını engellemeyi amaçlıyor. Bu, giderek otonom teknolojiye odaklanan NASDAQ:TSLA koduyla listelenen Tesla gibi yerli şirketleri koruyan bir ticaret engeli görevi görebilir.
Analistler, Tesla’nın Çin’deki kapsamlı operasyonlarını etkileyebilecek olası Çin ticaret politikası misillemesi konusunda endişelerini dile getirdiler. Ancak Tesla bu gelişmeler hakkında yorum yapmadı.
Biden yönetimi, Çin araçları ve teknolojisinin oluşturduğu tehdidi hem ulusal güvenlik hem de ekonomik bir mesele olarak çerçevelendiriyor. ABD yetkilileri, Çin’in ağır sübvansiyonlu EV sektörünün, batarya ve yazılım teknolojisinde lider olarak, Amerikan çıkarlarını tehlikeye atabileceğini savunuyor.
Ticaret Bakanlığı’nın bilgi ve iletişim teknolojileri ofisinin başkanı Liz Cannon’a göre, yasak, boşlukları kapatmayı ve Çin otomotiv yazılımının ABD pazarına girmesini engellemeyi amaçlıyor. Plan, 2026 yılına kadar yazılımı yasaklamayı öneriyor, bu da 2027 model araçları etkileyecek ve 2030 model yılı için donanımı yasaklayacak. Yönetim bu kuralları 20 Ocak 2025’ten önce sonuçlandırmayı umuyor.
Çin bu önlemlere karşı çıktığını ifade etti. Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Lin Jian, Çin’in ABD’nin ulusal güvenlik kavramlarını genelleştirmesine ve Çinli şirketlere karşı ayrımcı uygulamalarına karşı olduğunu belirtti.
ABD’li yasa koyucular, özellikle Biden yönetiminin Çin merkezli Hesai Group’u Pekin’in askeri faaliyetlerine yardımcı olduğu iddia edilen şirketler listesine eklemesinden sonra, Çin otonom araç teknolojisi konusunda güvenlik endişelerini dile getirdiler.
Elektrikli araçlar ve ticaret politikası konusu, 2024 ABD başkanlık kampanyasında öne çıkan bir konu haline geldi ve Çin karşıtı önlemler için iki partili destek var.
Cumhuriyetçi başkan adayı Donald Trump, Biden’ın EV politikalarını eleştirirken, Beyaz Saray Amerikan yapımı EV’lere öncelik verilmesini vurguluyor. Demokrat Kamala Harris’in kampanyası bu konuda bir açıklama yapmadı.
Reuters bu makaleye katkıda bulundu.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.